Oldal kiválasztása

Az egészséges életmód nagyon fontos, csakúgy mint a rendszeres sportolás. A múlt hét végén újra aktívvá váltam ezen a területen és az előre haladásomat az Instagrammon követheted nyomon. Korábban foglalkoztam már az egészséges életmóddal. Sokáig a weboldalam témája is ez volt. Mivel ezen a területen nem igazán voltam sikeres, ezért hiteltelennek éreztem volna, ha másoknak adnék tanácsokat, ezért ezt az időszakot lezártam. Ugyanakkor a sok újrakezdés során rengeteg tapasztalattal lettem gazdagabb. Többek között a kifogások gyártásában. Vagyis, hogy aktuálisan miért nem teszem azt, ami hosszú távon a legjobb lenne nekem Ebben a blogbejegyzésben azoknak a kifogásoknak fogom kihúzni a méregfogát, ami a pénzügyekkel kapcsolatos.

Felszerelések

Nem véletlenül választottam a bejegyzés nyitó képének az aktuális “futó cipőm” képét. Azért használom ezt, mert kényelmes. A lényeg tehát a kezdésnél nem az, hogy a legmenőbb ruháid legyenek, vagy a legtrendibb (leginkább agyonreklámozott) cipőd. Ezen a ponton még csak egyetlen fontos dolgod van! Mégpedig az, hogy csináld azt, amit elterveztél. Ha azt vállaltad, hogy futni fogsz, akkor csak vegyél fel egy évszaknak és napszaknak megfelelő ruhát és hajrá. Ugyanez igaz akkor is, ha valamilyen erősítő jellegű edzést választottál. Nem egy konditermet kell felszerelned. Kezdésnek elég, ha lenyomsz néhány fekvőtámaszt, vagy csinálsz pár felülést.

A mai világunkban rengeteg edzést segítő kütyü és alkalmazás áll a rendelkezésünkre. A kezdéskor ezek egyikére sincs szükséged. Törekedj az egyszerűségre! Ha minden edzésed azzal kezdődik, hogy felveszed pulzusmérős övedet, azt összekalibrálod az óráddal, amit a telefonodra hangolsz, ahol 4 különböző alkalmazás összehangolására van szükség, akkor már az edzés előtt elmegy a kedved attól, hogy egyáltalán belekezdj. Ráadásul, ha az edzés közben arra figyelsz, hogy minden jól működik-e, akkor lemaradsz magáról az edzésről. Aztán ha valami összeakad, akkor pedig csak frusztrált leszel miatta. Higgyétek el ez mind saját tapasztalat.

Ha mindenképpen vásárolni akarsz magadnak valamit, akkor azt javaslom, hogy ezekkel jutalmazd magad egy-egy mérföldkő elérésekor. Ha a futás felé mozdulnál el, akkor az első jutalmad egy jó minőségű, neked megfelelő futócipő legyen. Ez lehet a 100 km elérésekor vagy 1-2 hónap aktivitás után, amikor már szokásoddá válik a sport. Ha az erősítő gyakorlatok felé indultál el, akkor lehet az első jutalmad egy edző szőnyeg. Ezek a tételek még nem feltétlenül nagyon drágák, de tovább erősítik az elköteleződésed a választott sportod iránt.

Edzéstervek, bérletek

Ha már sportolsz egy ideje, akkor a további fejlődésed érdekében célszerű lehet segítséget kérni. Ez többféle módon lehetséges. Az egyik ilyen a mobilappok. Mind az Android, mind az iOS rendszerek esetén rengeteg lehetőség áll a rendelkezésedre. Keresgélj és találd meg a neked megfelelőt. Futást és otthoni edzést segítő appokból rengeteg van. Ezekkel nyomon tudod követni a fejlődésed és akár személyre szabottan is készülhetnek számodra az edzéstervek. Ezek a lehetőségek jellemzően már fizetős opciók. Átlagosan néhány ezer forintos havidíjat kérnek érte. Következő lépésnek ez kiváló lehetőség. Személy szerint én a freeletics alkalmazást használtam korábban és később ehhez szeretnék újra visszatérni.

A konditermi edzést én néhány alkalommal próbáltam csak ki. A munkahelyemen van lehetőség ingyen használni ilyeneket, de ennek ellenére én nem igazán éltem a lehetőséggel. Ha piaci körülmények között akarsz egy edzőteremben sportolni, akkor ezek is jellemzően havi díjasak. Egy minimális keresgélés után a lakóhelyem környékén azt tapasztaltam, hogy körülbelül 8 – 10 ezer Ft körül tudnék havi bérletet venni. Ezen kívül elérhetőek tematikus edzések is (például spinning) melyek 1300 – 1500 Forint/óra áron futnak.

Egy új kezdet lehetősége.

Szóval amellett, hogy ezek már észrevehetően megterhelik a pénztárcádat még egy “csapdát” rejtenek. El kell menned az edzőterembe. Ezáltal az edzésre fordított idő is megnövekszik. Ha például 15 percre laksz az edzőtermedtől és oda tömegközlekedéssel jutsz el, akkor az utazások, az öltözések, és a zuhanyzás miatt máris plusz 1 – 1,5 órát hozzá kell adnod az edzésedhez. Nagyon nem mindegy, hogy a napodon belül mennyi időt kellene találnod 30 – 60 percet, vagy 120 – 180 percet.

Személyi edző

Végül a személyi edző lehetősége. Ezen a téren szintén nincs tapasztalatom. Ennek oka, hogy mindig drágának találtam ezt a lehetőséget és soha nem voltam eléggé elkötelezett ahhoz, hogy megfizessem az árát ennek a szolgáltatásnak. Amit tudok róla, hogy edzőteremben is elérhetőek, de akár online kapcsolattartással is működhet a dolog.

Ha most kezdenék bele személyi edző keresésbe, akkor így csinálnám. Első körben megnézném a környékemen elérhető edzőket, mert számomra fontos, hogy legyen személyes találkozás is, főleg az elején. Tudja javítani a hibáimat és az elején személyesen mérje fel, hogy hol is tartok. Törekednék arra, hogy edzőtermen kívül saját testsúlyos edzéseket tudjunk végezni. Ebben az esetben ugyanis nem szükséges az edzőterem havidíját is kifizetni. A legutóbb mikor gondoltam rá, hogy igénybe veszem ezt a szolgáltatást nagyjából 20 – 30 000 Ft közötti havi díjon tudtam volna megtenni plusz a havi terembérlet díja. Természetesen vannak helyek, ahol ez utóbbi díj be van építve, vagy éppen fordítva a terembérleti díjon mellé kedvezményesen vásárolhatsz akár egy-egy napra is személyi edzős edzés lehetőséget.

Egészséges táplálkozás

Az első és leggyakrabban hallott kifogás, hogy az egészséges alapanyagok, készételek drágák. Ezzel nem is nagyon tudok vitába szállni. A kezdéskor azonban nem feltétlenül erre kell fektetned a fő hangsúlyt.

Az első lépés szerintem a kalóriaszámolás. A bejegyzés elsősorban a túlsúllyal küzdőknek szól mivel én is egy vagyok közülük. Szóval ezt tudva úgy gondolom megállapíthatjuk, hogy túl sokat eszünk. Abban a pillanatban, hogy elkezded számolni a kalóriabeviteled rá fogsz jönni, hogy elég sok pénzt meg tudsz spórolni, ha elkezded elhagyni azokat a dolgokat, amik nem férnek bele a keretedbe.

A hely, amit ritkábban kellene ltogatnod, mint az edzőtermet.
A hely, amit ritkábban kellene látogatnod, mint az edzőtermet.

Ha csak naponta 1 csokit eszel meg (esetemben ez a Bounty szelet lehetne), ami nagyjából 140 Ft körül kapható, akkor az azt jelenti, hogy havonta 4200 Ft-ot költök el csak erre az egy csokira. A fentebb említett Freeletics havidíja 350 Ft-os Euró árfolyamon számolva is csak 3200 Ft körül van. (Több beállításon múlik, hogy pontosan mennyit is fizetsz, ráadásul heti bontás van. Én azt számoltam ki, amit majd megveszek, amikor odaérek.)

Tehát ezen a területen is mielőtt dietetikushoz fordulnál, vagy elkezdenél méregdrága alapanyagokat vásárolni ,előbb csak egyél kevesebbet. Találd meg azt a kalóriamennyiséget, ami ahhoz szükséges, hogy elérd vele az optimális testsúlytartományod. Ha ez megvan, akkor elkezdhetsz azon gondolkodni, hogy ezt a keretet miként tudnád megfelelően feltölteni. Itt már szóba jöhet a szakértő tanácsadás. A saját tapasztalatom az, hogy az állami kórház dietetikusai nem igazán vannak felkészülve az egészséges embereknek szóló tanácsadásra. Ezért én fizetős helyre fordultam. Ennek a díja akkor 40 000 és 50 000 Ft között volt, de nagyon megérte. Ez egy alapvetően egyszeri költség, utána már csak rajtad múlik, hogy mennyire tartod magad a kapott információkhoz.

Összefoglalás

Ahhoz, hogy elkezdj egészségesebben élni az elején nincs szükséged pénzre. Sőt, ha ügyes vagy akkor még pénzt is spórolsz, hiszen kevesebbet eszel, ezáltal kevesebbet kell vásárolnod is. Amennyiben sikerül az első hónapban megtakarítanod 10 000 Ft-ot, akkor máris jutalmazhatod magad egy új cipővel vagy edző szőnyeggel. Amennyiben minden hónapban sikerül a fenti összeget az egészséges életmódod szolgálatába állítanod, akkor járhatsz akár edzőterembe is vagy előfizethetsz egy mobilalkalmazásra, aminek segítségével hatékonyabban tudsz fejlődni.

Az egészséges életmódnak tehát nem feltétlenül pénzben kifejezhető ára van. Sokkal fontosabb az elhatározás, hogy változtatni akarsz. Ha pedig megvan a szándék, akkor biztos vagyok benne, hogy meg fogod találni az ehhez szükséges ezközöket is.

Sok sikert!